نشست تخصصی فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام(جلسه پنجم)

هجدهمین نشست  از سلسله نشست های جنبش نرم افزاری علوم عقلی برگزارگردید؛

نشست تخصصی فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام

 

حاکم اسلامی نیازمند قدرت است و قدرت هم باید متمرکز و جامع باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده اسلام تمدنی، هجدهمین نشست تخصصی « فلسفه قدرت و حاکمیت در اسلام(جلسه پنجم) » به همت اداره امور پژوهشی اداره کل پژوهش و با همکاری گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی و مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان با ارائه حجت الاسلام علی اکبر نوایی مدرس حوزه و دانشگاه و دبیری علمی عباسعلی نصرآبادی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست نصرآبادی خلاصه ای از سه نشست گذشته را بیان نمود.

در ادامه حجت الاسلام نوایی گفت: حاکمیت و قدرت دو عنصر جان مایه ای برای دولت هستند. نهادینه شدن قدرت و حاکمیت یعنی اینکه دولت شکل گرفته است. دولت ها نیاز به اقتدار عالی دارند، مراد از دولت همان نظام سیاسی است.

وی افزود:حاکم اسلامی نیازمند قدرت است و قدرت هم باید متمرکز و جامع باشد. باید منابع قدرت( سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و…) در اختیار او باشد، یعنی او باید فصل الخطاب باشد. فرض ما در این باب امام معصوم است اما در زمان غیبت کبری امام معصوم فقیه جامع الشرایط مراد است.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: دلایل استفاده از قدرت در نظام سیاسی اسلام، تأمین معاش از راه درست، اداره جامعه اسلامی براساس تفکر اسلامی، ایجاد زمینه برای بومی سازی علم و دانش، تلاش اسلام برای پاکی نه تأمین دنیا، ایستادگی در شرایط بحرانی در برابر قدرت های ستمگر، نجات بشریت از مظالم است. بنابراین در نظام سیاسی اسلام جهت تحقق این اهداف کسب قدرت لازم و ضروری است(البته قدرت پاک).

حجت الاسلام نوایی گفت: افراد بزرگی هم چون خواجه نصیر، فارابی، این سینا و… به این مهم اشاره نموده اند. مثلا خواجه نصیر می فرماید: سیاست جامعه و اداره جامعه نیازمند شریعت(نظام نامه) است. شریعت همان برنامه زندگی ساز است. مستلزم وجود شخصی است که برتر از دیگران باشد و عنایت الهی در حقش بوجود آمده باشد و چنین فردی احتیاج به قدرت دارد.

وی در پایان افزود: شرایط تحقق قدرت این است که قدرت از راه طبیعی، مطلوب و پاک حاصل شده باشد، نه با غلبه و زور و … باید منشا نفسانی فردی،مذهبی، الهی، اجتماعی و مردمی داشته باشد.